En bog om ledergrupper, og om hvordan der kan arbejdes lærings- og udviklingsmæssigt med dem gennem supervision
Organisationer står over for massive udfordringer, der sætter ledere under pres og udfordrer dem både som ledere og mennesker: Hvordan opleves det? Hvordan føles det? Hvordan ser det ud indefra? Og hvordan påvirker disse dynamikker egentlig ledergruppens funktionsduelighed?
Uden en velfungerende ledergruppe kan der ikke træffes de nødvendige beslutninger, med negative konsekvenser for såvel kvalitet, effektivitet og arbejdsglæde. Der rivaliseres under overfladen og gives udtryk for mistillid, utryghed og konformitet. Der foregår en masse i ledergruppen, som spænder ben for kreativitet og udvikling. Det store spørgsmål er: Hvordan samarbejder man, når man også konkurrerer?
Forfatteren har foretaget en empirisk undersøgelse af fænomenet ledergrupper, suppleret af en flerteoretisk refleksion over den særlige dynamik, der udspiller sig i disse grupper.
Bogen introducerer endvidere, hvordan der kan arbejdes lærings- og udviklingsmæssigt med ledergruppen gennem supervision, og giver en evidensbaseret introduktion til, hvad det vil sige at være relationel kompetent.
Bogen henvender sig til ledere, konsulenter, HR-ansvarlige, forskere og studerende inden for ledelse.
Foredrag og workshops
Jeg holder foredrag og workshops om bogen og om de ledelsesmæssige problemstillinger, den rejser. Kontakt mig på inge@ingeholmaps.dk, hvis du kunne være interesseret.
Anmeldelser
Lektørudtalelse, Dansk Biblioteks Center:
” […] Bogen er fyldt med praksiseksempler, der i høj grad belyser, at det er komplekst at få en ledergruppe til at fungere sammen, og at der generelt er et stort behov for også at sætte fokus på det. Bogen er måske ikke helt nem at gå til, fordi den indeholder en del teori. Men det er en fin troværdig bog om ledergruppen. Henvender sig til HR-eksperter, ledere og konsulenter, der overordnet har ansvar for at vejlede om, hvordan man får forskellige arbejdsgrupper til at fungere optimalt. Bogen kan også bruges af studerende, der beskæftiger sig med emnet.”